program
PROGRAM PROFILAKTYKI  SPOŁECZNEJ
RESOCJALIZACJI  I REWALIDACJI Z UDZIAŁEM ZWIERZĄT I SPOŁECZNOŚCI NIEFORMALNYCH


str
POMOC!
pomoc




UCZYMY SIĘ


NAPISZ
 DO NAS
email

PROGRAMY

pm
GROT


GTX


GNIEW


WSPARCIE



BCH


MOD


STANDARD


ROZA


ZOOT


DOGOLANDIA



FORUM
spotkania
GRUPY WSPARCIA

FORUM
sport
PSIA
WIOSKA



HOME 
home
JAK UŚWIADAMIAĆ SEKSUALNIE MAŁE DZIECKO

/ strona w opracowaniu /


1. Dzieci w normie intelektualnej


- Jak najwcześniej

Pierwsze lata życia to najważniejszy okres nauki o miłości, dotyku i ufności.
Niemowlak i małe dziecko poznaje swoje ręce, nogi, uszy, brzuch ale także narządy płciowe. Te ostatnie bardzo go zainteresują np. podczas kąpieli czy przewijania.
Jeśli spokojnie poczekasz aż dziecko chwilę się podotyka i poogląda a potem spokojnie założysz mu pieluszkę czy ubierzesz - będzie OK. Jesli trwa to po prostu za długo - spokojnie odsuń rękę dziecka i załóż mu pieluchę.


Dziecko, które zaczęło już mówić - pyta o wszystko jak najęte - także o każdą część ciała.
Pokazując i nazywając poszczególne części ciała nie pomijaj tych "środkowych".
Jeśli je pominiesz - dziecko to zauważy i zapamięta. I będzie już wiedzieć, że to albo "be" albo coś bardzo tajemniczego.

- Bądź konsekwentny/a

Jeśli w domu przyjęte są zdrobnienia i mówisz np. "rączka" mów także "siusiak albo "cipka".
Jeśli używasz określeń dorosłych i mówisz "ręka" mów także "członek" albo "pochwa".


- Dawaj maksimum kontaktu ale jak najwcześniej ucz szanować granice

Niemowlaka możesz myć, całować, dotykać pielęgnacyjnie i przytulać bez ograniczeń. Im częściej tym lepiej. Nie wstydź się dokładnego mycia jego części intymnych.

Dziecko ok 2-3 lat ucz stopniowo, żeby myło się samo - zwłaszcza w miejscach intymnych.
Powiedz, że to delikatne miejsce i jest już tak duże, że najlepiej gdy samo będzie się tam myło.

Ta sama zasada dotyczy nagości i kontaktu z ludźmi obcymi. Dziecko ok. 3 roku życia powinno już wiedzieć, że nie jest OK chodzenie bez majtek, kąpanie się czy załatwianie potrzeb fizjologicznych przy osobach obcych. Nie jest trudno wytłumaczyć mu dlaczego.
Dorośli w końcu też tego nie robią. To najlepszy moment do uczenia dziecka określania wyraźnych granic jego osoby i pokazania mu, że samo decyduje o tym komu wolno go dotykać i oglądac. To trzeba robić "na okrągło" a nie w specjalnie wybranych momentach.
Wykorzystujemy do tego każdą możliwą okazję. Jeśli w pokoju 4 letniego  chłopca jest akurat ciocia lub sąsiadka, a chcemy żeby sie przebrał - spokojnie bierzemy ciocię pod rękę i wychodzimy.  W niczym nie przeszkadza to temu, żeby domownicy bez skrępowania chodzili po domu np. nago. Dziecko nauczy się w ten sposób, że w zależności od stopnia zażyłości czy pokrewieństwa różni ludzie mogą więcej lub mniej.

- Zawsze odpowiadaj na pytania ale sie nie narzucaj

Dzieci cztero, pięcioletnie są już wyraźnie zainteresowane sprawami różnic pomiędzy chłopcami i dziewczynkami, tym skąd się biorą dzieci etc.
Zawsze odpowiadaj na pytania na bieżąco. Jeśli nie odpowiesz od razu - być może dziecko już cię o to nie zapyta - zapyta rówieśnika lub starsze dziecko.

Odpowiadaj krótko i na konkretne pytanie. Jeśli dziecko zapyta dlaczego tata nie może urodzić dziecka powiedz, że tylko kobiety mają w brzuchu specjalne miejsce na dziecko. Możesz powiedzieć, że to miejsce nazywa się macica.

Jeśli 6 - 8 latek zapyta skąd w brzuchu u mamy znalazło sie dziecko opowiedz o jajach, plemnikach i o tym jak plemnik dostał sie do pochwy mamy, gdzie spotkał jajo i jak trafiło ono do macicy.
Dla dziecka będzie to naturalne, ciekawe i bynajmniej nie krępujące, ale pod warunkiem, że to ono bedzie chciało tak "ciągnąć ten temat".
Podkreśl jednocześnie, że tak mogą robić tylko dorosli i robią to wtedy gdy się kochają.
Gdy zapyta czemu tylko dorośli powiedz mu, że dziecko jest na to jeszcze za małe - tak samo jak jest za małe na prowadzenie samochodu.
To bardzo dobry moment do tego, żeby "przy okazji" wyjaśnić dziecku, że nikt obcy nie ma prawa dotykać jego miejsc intymnych.

Zawsze jednak pamiętaj, że inicjatywa powinna wychodzić od dziecka a nie od ciebie.
Kompletnie bez sensu są prowadzone w specjalnych warunkach tzw. poważne rozmowy wtedy, gdy dziecko wcale nie ma na to ochoty.

- Nie ma tematów ani sytuacji tabu.
Może się zdarzyć, że dziecko zastanie cię w trakcie seksu. Nic złego sie nie stało!
Ale wyjaśnij mu, że dorośli ludzie, którzy się kochają, właśnie tak okazują sobie uczucia i że to jest bardzo przyjemne, żeby nie pomyślało na przykład, że tata krzywdzi (bije) mamę.


Na koniec ważne informacje:

1. Dzieci wcześnie i rzetelnie uświadamiane rozpoczynają współżycie seksualne ...
... później i w o wiele mniejszym stopniu dotknięte są zjawiskiem niepożądanej ciąży, chorób wenerycznych etc.

2. Jeśli Ty tego nie zrobisz - nie licz na to, że zrobi to później ktokolwiek poza rówieśnikami - z pewnością zaś nie nauczyciel czy pedagog.

Edukacja seksualna w polskich placówkach nie istnieje a stopień zaufania wśród młodzieży wynosi:
5 % w stosunku do nauczycieli
10 % do pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych etc. *




*
Wykaz żródeł (bibliografia i wyniki badań)  jest dostępny w bibliotece Ośrodka w Katowicach.

czytaj dalej  prawy