program
PROGRAM PROFILAKTYKI  SPOŁECZNEJ
RESOCJALIZACJI  I REWALIDACJI Z UDZIAŁEM ZWIERZĄT I SPOŁECZNOŚCI NIEFORMALNYCH


str
POMOC!
pomoc


NAPISZ
 DO NAS
email


UCZYMY SIĘ


PROGRAMY

pm
GROT



GTX



GNIEW



WSPARCIE




BCH



MOD



STANDARD



ROZA



ZOOT



DOGOLANDIA




FORUM
spotkania
GRUPY WSPARCIA


FORUM
sport
PSIA
WIOSKA































HOME
home
Program STANDARD

/strona w opracowaniu/
STANDARDY W PRACY PROGRAMU CZ. I  - nadużycia emocjonalne.
/strona w opracowaniu/
STANDARDY W PRACY PROGRAMU CZ. II  - nadużycia fizyczne.



STANDARDY W PRACY PROGRAMU CZ. III  - nadużycia seksualne.

Konieczność opracowania standardów dotyczących pracy ludzi i zwierząt w PROGRAMIE uzasadnić łatwo - posłużyć możemy się choćby informacjami zawartymi TUTAJ.

Ujmując rzecz w największym skrócie przypomnijmy:
Praca wychowawcza czy terapeutyczna ze zwierzętami i internetem równocześnie - to praca w której występują bardzo głębokie relacje z klientem. Kompromisów etycznych w takiej pracy winno być jak najmniej.

Konstruując jakikolwiek zgodny z prawem i oparty na rzetelnej wiedzy program działania, nabywa się automatycznie prawo do wyznaczania wewnętrznych norm i standardów pracy. Każdy z nas ma wolny wybór - może uznać, że warunki są np. zbyt trudne i zrezygnować ze współpracy.

Inaczej rzecz ma się w przypadku funkcjonowania tych samych standardów poza strukturami PROGRAMU. W takim wypadku trzeba podjąć decyzję - gdzie jest umiejscowiona granica ew. tolerancji i kompromisu.

W pracy każdej z naszych placówek i każdego zespołu niezależnie od miejsca i zakresu jego działania stosujemy definicję nadużycia opartą o definicję US National Center on Child Abuse and Neglect (US NC) zgodnie z którą: "wykorzystywanie seksualne dzieci to kontakt lub interakcja pomiędzy dzieckiem a dorosłym, w którym dziecko jest wykorzystywane w celu stymulacji seksualnej dorosłego lub innej osoby"

Przypomnijmy, że zgodnie z wytycznymi ONZ (Konwencja o Prawach Dziecka) dzieckiem jest każda osoba do 18 roku życia. DEFINICJE

Nadużycie a wykorzystanie

Przez wykorzystanie seksualne rozumiemy każdy rodzaj interakcji z dzieckiem, który prowadzi do satysfakcji seksualnej dorosłego.
Wystarczy na przykład, że osoba dorosła osiąga stan podniecenia seksualnego/satysfakcji erotycznej na skutek rozmowy, przytulenia, a nawet internetowego czatu w trakcie którego opisywana jest kąpiel albo gimnastyka.

Przez nadużycie seksualne rozumiemy wszystko to co narusza u dziecka obiektywnie lub subiektywnie poczucie intymności, granic własnej osoby, powoduje zażenowanie, niesmak, wstyd lub podobne uczucia a związane jest ze sferą seksualną. Każde wykorzystanie jest więc jednocześnie nadużyciem, ale nie każde nadużycie wykorzystaniem.
Nadużyciem będzie więc na przykład uwaga skierowana do 14 letniego chłopca:
"no ale tam u ciebie w spodniach to jest już na co popatrzeć"
albo do 12 letniej dziewczynki:
"ale fajne cycuszki ci rosną"
Będzie także "porozumiewawcze spojrzenie z uśmieszkiem" skierowane na intymne części ciała.

Nadużyciem będzie także każdy rodzaj związku erotycznego lub nawet flirtu pomiędzy personelem a klientem/podopiecznym niezależnie od wieku.

W przypadku zaś kontaktów pomiędzy personelem i kontaktów pomiędzy podopiecznymi za nadużycie uważamy każdy kontakt seksualny gdzie różnica wieku pomiędzy dzieckiem a osoba dorosłą jest większa niż lat 15.


Wskazówki dla rodziców i opiekunów.

Bedąc rodzicem lub opiekunem dziecka masz prawo zadać dyrektorowi lub dowolnemu pracownikowi dowolnej placówki oświatowo-wychowawczej, opiekuńczej, sportowej, kierownikowi kolonii, obozu, wycieczki, klubu, swietlicy, stowarzyszenia czy fundacji na rzecz dzieci etc. następujace pytania:

(poniżej)

I uzyskać powinieneś jasną i czytelną odpowiedź:           
 
TAK   
NIE    
Jest w trakcie wdrażania


Czy w instytucji/placówce do której uczęszcza/jest pod opieką dziecko istnieje:

(pod pytaniami punkty/oceny)
 
1. Powszechnie dostępny w formie pisemnej regulamin/kodeks dotyczący relacji personel dziecko w którym zawarte są zasady porządkowe, profilaktyczne i etyczne związane z ew. nadużyciami seksualnymi?
NIE = 0  
W TRAKCIE = 2  
TAK = 4
 
2. Powszechnie dostępna w formie pisemnej instrukcja opisująca tryb reagowania na przypadki nadużyć seksualnych stwierdzonych zarówno w obrębie placówki jak i poza nią?
NIE = 0  
W TRAKCIE = 3  
TAK = 5

3. Czy personel jest weryfikowany pod kątem proflilaktyki nadużyć ? (np. zaświadczenie o niekaralności, testy, rozmowy kwalifikacyjne, obligatoryjny okres próbny połączony z obserwacją etc.)
NIE = 0  
W TRAKCIE = 3  
TAK = 6

4. Czy personel uczestniczy w szkoleniach nt nadużyć seksualnych?
NIE = 0  
W TRAKCIE = 2  
TAK = 4

5. Czy rodzice lub opiekunowie mogą kontrolować dowolne zajęcia (np. uczestnicząc w nich)?
NIE = 0  
W TRAKCIE = 2  
TAK = 6


W działaniach PROGRAMU stosujemy zasadę dyskwalifikacji placówki lub zespołu gdy odpowiedź na którekolwiek z pytań = NIE lub suma punktów < 20


dla placówki zaś współpracujacej w przypadku gdy:


1. Na pytania 3 lub 5 padła odpowiedź NIE

lub

2. Suma punktów uzyskanych w ankiecie  < 9




Musisz mieć świadomość że obowiązek wyżej opisanych działań wynika z Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Polskę (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526.) Art. 19 i Art. 34.
W przypadku publicznych placówek oświatowych obowiązek ten został wprowadzony w zakresie statutów placówek rozporządzeniem MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 10, poz. 96).

I jest powszechnie ... NIE PRZESTRZEGANY!

W naszym przekonaniu - jeżeli w trakcie pobytu Twojego dziecka w placówce poniesie ono jakąkolwiek szkodę wynikającą z nie przestrzegania w/o standardów daje Ci to prawo do ubiegania się - na drodze sądowej - odszkodowania z tytułu nie zachowania przez kierownictwo należytej staranności.










Dziękujemy wszystkim osobom, które pomogły w opracowaniu, standaryzacji i wprowadzeniu powyższej ankiety do praktyki.


powrót  prawy