PROGRAM
PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ RESOCJALIZACJI I REWALIDACJI Z UDZIAŁEM ZWIERZĄT I SPOŁECZNOŚCI NIEFORMALNYCH |
|
POMOC!
NAPISZ DO NAS UCZYMY SIĘ PROGRAMY GROT GTX GNIEW WSPARCIE BCH MOD STANDARD ROZA ZOOT DOGOLANDIA FORUM GRUPY WSPARCIA FORUM PSIA WIOSKA HOME |
Program
STANDARD
W pracy każdej z naszych placówek i każdego zespołu
niezależnie od miejsca i zakresu jego działania stosujemy definicję
nadużycia opartą o definicję US National Center on Child Abuse and
Neglect (US NC) zgodnie z którą: "wykorzystywanie seksualne dzieci to
kontakt lub interakcja pomiędzy dzieckiem a dorosłym, w którym dziecko
jest wykorzystywane w celu stymulacji seksualnej dorosłego lub innej
osoby"/strona w opracowaniu/ STANDARDY W PRACY PROGRAMU CZ. I - nadużycia emocjonalne. /strona w opracowaniu/ STANDARDY W PRACY PROGRAMU CZ. II - nadużycia fizyczne. STANDARDY
W PRACY PROGRAMU CZ. III - nadużycia seksualne.
Konieczność opracowania standardów dotyczących
pracy ludzi i zwierząt w PROGRAMIE uzasadnić łatwo - posłużyć możemy
się choćby informacjami zawartymi TUTAJ.Ujmując rzecz w największym skrócie przypomnijmy: Praca wychowawcza czy terapeutyczna ze zwierzętami i internetem równocześnie - to praca w której występują bardzo głębokie relacje z klientem. Kompromisów etycznych w takiej pracy winno być jak najmniej. Konstruując jakikolwiek zgodny z prawem i oparty na rzetelnej wiedzy program działania, nabywa się automatycznie prawo do wyznaczania wewnętrznych norm i standardów pracy. Każdy z nas ma wolny wybór - może uznać, że warunki są np. zbyt trudne i zrezygnować ze współpracy. Inaczej rzecz ma się w przypadku funkcjonowania tych samych standardów poza strukturami PROGRAMU. W takim wypadku trzeba podjąć decyzję - gdzie jest umiejscowiona granica ew. tolerancji i kompromisu. Przypomnijmy, że zgodnie z wytycznymi ONZ (Konwencja o Prawach Dziecka) dzieckiem jest każda osoba do 18 roku życia. DEFINICJE Nadużycie a wykorzystanie Przez wykorzystanie seksualne rozumiemy każdy rodzaj interakcji z dzieckiem, który prowadzi do satysfakcji seksualnej dorosłego. Wystarczy na przykład, że osoba dorosła osiąga stan podniecenia seksualnego/satysfakcji erotycznej na skutek rozmowy, przytulenia, a nawet internetowego czatu w trakcie którego opisywana jest kąpiel albo gimnastyka. Przez nadużycie seksualne rozumiemy wszystko to co narusza u dziecka obiektywnie lub subiektywnie poczucie intymności, granic własnej osoby, powoduje zażenowanie, niesmak, wstyd lub podobne uczucia a związane jest ze sferą seksualną. Każde wykorzystanie jest więc jednocześnie nadużyciem, ale nie każde nadużycie wykorzystaniem. Nadużyciem będzie więc na przykład uwaga skierowana do 14 letniego chłopca: "no ale tam u ciebie w spodniach to jest już na co popatrzeć" albo do 12 letniej dziewczynki: "ale fajne cycuszki ci rosną" Będzie także "porozumiewawcze spojrzenie z uśmieszkiem" skierowane na intymne części ciała. Nadużyciem będzie także każdy rodzaj związku erotycznego lub nawet flirtu pomiędzy personelem a klientem/podopiecznym niezależnie od wieku. W przypadku zaś kontaktów pomiędzy personelem i kontaktów pomiędzy podopiecznymi za nadużycie uważamy każdy kontakt seksualny gdzie różnica wieku pomiędzy dzieckiem a osoba dorosłą jest większa niż lat 15. Wskazówki dla rodziców i opiekunów. Bedąc rodzicem lub opiekunem dziecka masz prawo zadać dyrektorowi lub dowolnemu pracownikowi dowolnej placówki oświatowo-wychowawczej, opiekuńczej, sportowej, kierownikowi kolonii, obozu, wycieczki, klubu, swietlicy, stowarzyszenia czy fundacji na rzecz dzieci etc. następujace pytania: (poniżej) I uzyskać powinieneś jasną i czytelną odpowiedź: TAK NIE Jest w trakcie wdrażania Czy w instytucji/placówce do której uczęszcza/jest pod opieką dziecko istnieje: (pod pytaniami punkty/oceny) 1. Powszechnie dostępny w formie pisemnej regulamin/kodeks dotyczący relacji personel dziecko w którym zawarte są zasady porządkowe, profilaktyczne i etyczne związane z ew. nadużyciami seksualnymi? NIE = 0 W TRAKCIE = 2 TAK = 4 2. Powszechnie dostępna w formie pisemnej instrukcja opisująca tryb reagowania na przypadki nadużyć seksualnych stwierdzonych zarówno w obrębie placówki jak i poza nią? NIE = 0 W TRAKCIE = 3 TAK = 5 3. Czy personel jest weryfikowany pod kątem proflilaktyki nadużyć ? (np. zaświadczenie o niekaralności, testy, rozmowy kwalifikacyjne, obligatoryjny okres próbny połączony z obserwacją etc.) NIE = 0 W TRAKCIE = 3 TAK = 6 4. Czy personel uczestniczy w szkoleniach nt nadużyć seksualnych? NIE = 0 W TRAKCIE = 2 TAK = 4 5. Czy rodzice lub opiekunowie mogą kontrolować dowolne zajęcia (np. uczestnicząc w nich)? NIE = 0 W TRAKCIE = 2 TAK = 6 W działaniach PROGRAMU stosujemy zasadę dyskwalifikacji placówki lub zespołu gdy odpowiedź na którekolwiek z pytań = NIE lub suma punktów < 20 dla placówki zaś współpracujacej w przypadku gdy: 1. Na pytania 3 lub 5 padła odpowiedź NIE lub 2. Suma punktów uzyskanych w ankiecie < 9 Musisz mieć świadomość że obowiązek wyżej opisanych działań wynika z Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Polskę (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526.) Art. 19 i Art. 34. W przypadku publicznych placówek oświatowych obowiązek ten został wprowadzony w zakresie statutów placówek rozporządzeniem MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. (Dz. U. Nr 10, poz. 96). I jest powszechnie ... NIE PRZESTRZEGANY! W naszym przekonaniu - jeżeli w trakcie pobytu Twojego dziecka w placówce poniesie ono jakąkolwiek szkodę wynikającą z nie przestrzegania w/o standardów daje Ci to prawo do ubiegania się - na drodze sądowej - odszkodowania z tytułu nie zachowania przez kierownictwo należytej staranności. Dziękujemy wszystkim osobom, które pomogły w opracowaniu, standaryzacji i wprowadzeniu powyższej ankiety do praktyki. |