NSLT powstała w odpowiedzi na poważny problem społeczny. W ostatnich latach w obszarze szeroko rozumianej opieki, wychowania i edukacji, narasta zarówno u dzieci jak i młodzieży skala problemów, które we współczesnej nomenklaturze określa się jako "zaburzenia regulacji emocji" czy "zaburzenia posttraumatyczne".
W wielu polskich rodzinach, we wszystkich szkołach czy w innych placówkach, spotykamy dzieci, które sprawiają ogromne problemy i nie poddają się tradycyjnym oddziaływaniom edukacyjnym i wychowawczym.
Epidemia Covid-19 spowodowała wzrost skali zagrożeń, a problem stanie sie dramatyczny, gdy dzieci wróca do stacjonarnej szkoły i rozpocznie się "nadganianie zaległości".
Niestety - mało znane są w naszym kraju skuteczne, kompleksowe metody oddziaływań wobec takich zjawisk. W dzisiejszym świecie, dzieci nie znajdujące często (zbyt często) wsparcia w przepracowanych i zestresowanych rodzicach, potrzebują powszechnego systemu edukacji, zintegrowanego z szeroko rozumianą terapią, który wypełni wiele luk, pomoże w wielu obszarach, pozornie tylko nie związanych z nauką i umożliwi zdrowy rozwój.