Model NSLT to zestaw wszechstronnych, kompleksowych oddziaływań medycznych, psychologicznych oraz środowiskowych wobec dziecka i jego rodziny.
Kluczowe standardy:
1. Zapewnienie bezpieczeństwa na każdym poziomie - od fizycznego po emocjonalne.
2. Fazowy charakter wszelkich oddziaływań, dostosowany indywidualnie do zasobów, potrzeb i deficytów dziecka oraz umożliwiający "krok po kroku" ochronę zdrowia, stabilizację otoczenia i ustanowienie prawidłowych relacji z opiekunem, zdobycie kompetencji autoregulacyjnych i następnie rozwojowych.
Praca z dzieckiem metodą NSLT integruje oddziaływania medyczne, psychologiczne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne, prawne, sportowe, rekreacyjne, artystyczne i inne.
Logikę oddziaływań modelem i metodą NSLT przedstawia poniższy diagram.
(na podstawie "modelu ekologicznego" Urie Bronfenbrennera)
Model i Metoda NSLT to efekt kilkudziesięciu lat doświadczeń pracy członków naszego Zespołu z dziećmi o często ekstremalnych doświadczeniach i problemach. Podobnie jak koledzy z USA i innych krajów, nauczyliśmy się, że w wypadku kompleksowych zaburzeń posttraumatycznych jakiekolwiek działania cząstkowe, nie uwzględniające tak stanu zdrowia dziecka jak i jego otoczenia - uwarunkowań kulturowych, rodzinnych, rówieśniczych czy edukacyjnych, są całkowicie nieskuteczne.
Integrujemy dorobek kluczowych światowych ośrodków naukowych i klinicystów z własnym doświadczeniem i aktualnymi warunkami w Polsce.