Publikacje dostępne za zgodą autorów:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał wyłącznie do użytku osobistego bez prawa kopiowania tak części jak i całości.

 

Aby uzyskać bezpłatny dostęp do artykułów

zaprenumeruj:

NEWSLETTER

 

 

 

Tytuł Autor Info
Czy szkoła musi być katastrofą Magda Mazurska Artykuł w publikacji "Jak pomóc dziecku, które przeżyło zbyt wiele", TPD Jarosław 2011

Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu i wychowaniu zranionego dziecka

Urszula Bartnikowska

 

Artykuł pokazuje:

1. Czym jest Edukacja Domowa?

2. Dlaczego rodzice decydują się na domowe nauczanie swojego dziecka?

3. Zalety Edukacji Domowej.

4. Edukację domową w przypadku dziecka zranionego.

5. Trudności związane z edukacją domową.


I zawiera:

Dodatek dla nieprzekonanych – wady współczesnego systemu szkolnego.

Bogatą bibilografię.


Neurocepcja

Stephen Porges

Czujemy się bezpiecznie? Czy odczuwamy jakieś niebezpieczeństwo?
Coś nas w otoczeniu niepokoi albo znajdujemy się w sytuacji zagrożenia życia?
Prof. dr Stephen W. Porges z Uniwersytetu Illinois w Chicago wysunął tezę o systemie neurocepcji, mówiącą o tym, że nasz autonomiczny układ nerwowy zawsze skierowany jest na jeden z jego trzech obwodów.
Ponadto, że w podświadomości posiadamy system informacyjny, dający nam cenne wskazówki dotyczące naszego codziennego życia oraz możliwości terapeutycznych.

Obraz kliniczny dziecka w opiece zastępczej
Grażyna Lewko artykuł w książce "Rodzinne Domy Dziecka", Fundacja ORLEN - DAR SERCA 2011

NSLT - Poradnik profesjonalisty cz. I *

Zbiorowe

Spis treści:
Źródła i skala problemu
Typologia zaburzeń
Problem z diagnozą
Model diagnozy i oddziaływań
Standardy i algorytm NSLT
Zagrożenia
Rekomendacje prawne
Dodatki
Literatura i inne źródła wiedzy

Dom Dziecka - Opieka, Wychowanie, Terapia - przeciw stereotypom. Leszek Drozdowski Artykuł prezentuje aktualny stan wiedzy (badania i literatura kluczowych światowych i europejskich ośrodków i autorów) na temat potrzeb dzieci wychowywanych w instytucjonalnych formach opieki zastepczej. Autor konfrontuje współczesne dokonania nauki - zwłaszcza neurobiologii
z mitami, stereotypami i uprzedzeniami jakie narosły wokół Domów Dziecka.

Rola regresu w wychowaniu dziecka adoptowanego

Anka Kowalska

Artykuł przedstawia zjawisko zachowań regresywnych u dzieci adoptowanych, jego symptomy, uwarunkowania i strukturę.
Pokazuje też pozytywne efekty przyzwolenia na regres dla uzyskiwania równowagi emocjonalnej przez dziecko, tworzenia głębszej więzi w relacji między dziećmi i rodzicami, „nadrabiania” braków w rozwoju emocjonalnym dziecka.
Tekst został oparty po części na obserwacjach uczestniczących, po części zaś na literaturze przedmiotu.

Autorka akcentuje, że regres, który stanowi automatyczną strategię autoterapeutyczną u dziecka może być z powodzeniem wykorzystany przez rodziców adopcyjnych czy zastępczych w kształtowaniu prawidłowej relacji dziecka i rodziców, a w efekcie może przyczynić się do lepszego funkcjonowania dziecka w szerszym środowisku społecznym.

Rozwój uczuć wzajemnych

Ludomiła Olejnik Publikacja NSLT
T - Dziecko - dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy
Leszek Drozdowski artykuł w książce "Rodzinne Domy Dziecka", Fundacja ORLEN - DAR SERCA 2011
Teoria poliwagalna
Stephen Porges

Teoria poliwagalna odgrywa ważną rolę w procesie leczenia traumy, zaburzeń autystycznych, chorób psychicznych, lęków, zaburzeń zachowania (deficyty koncentracji uwagi i problemy z uczeniem się) oraz innych, mających wpływ na jakość życia wielu rodzin.

Zaburzenia miesiączkowania u nastolatek
z doświadczeniem kompleksowej traumy.

Leszek Drozdowski

W artykule opisane są kluczowe zaburzenia cyklu miesiączkowego oraz zaprezentowane zachowania, których źródłem są powyższe zaburzenia. Wskazuje źródła szczególnego nasilenia tego typu zaburzeń u dziewczynek mających za sobą doświadczenie traumy w dzieciństwie. Artykuł prezentuje również podstawowe strategie terapeutyczne.

Zranione Dziecko.
Czy wystarczy tylko je kochać? Perspektywa rodzin adopcyjnych
i zastępczych.

Urszula Bartnikowska W ostatnim dziesięcioleciu przeprowadzono wiele programów badań dotyczących działania mózgu oraz jego kształtowania pod wpływem wczesnych doświadczeń. Wyniki pokazują jednoznacznie, że traumatyczne doświadczenia powodują odmienne funkcjonowanie układu nerwowego dziecka. Artykuł prezentuje wyniki badań oraz odnosi je do funkcjonowania rodziców adopcyjnych i zastępczych.
Zrozumieć dziecko - Dzień z życia z Kosmitą
Hanna Dufner Artykuł w publikacji "Jak pomóc dziecku, które przeżyło zbyt wiele", TPD Jarosław 2011








 
 
 
 
 

Joomla Templates by Joomla51.com

nslt.pl - choroba sieroca, trauma, agresywne dziecko, dziecko adoptowane, przemoc w szkole, trudne dziecko, psychotraumatologia i dziecko nadpobudliwe