Publikacje dostępne za zgodą autorów:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Materiał wyłącznie do użytku osobistego bez prawa kopiowania tak części jak i całości.
Aby uzyskać bezpłatny dostęp do artykułów
zaprenumeruj:
Tytuł | Autor | Info |
Czy szkoła musi być katastrofą | Magda Mazurska | Artykuł w publikacji "Jak pomóc dziecku, które przeżyło zbyt wiele", TPD Jarosław 2011 |
Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu i wychowaniu zranionego dziecka |
Urszula Bartnikowska |
Artykuł pokazuje: 1. Czym jest Edukacja Domowa? 2. Dlaczego rodzice decydują się na domowe nauczanie swojego dziecka? 3. Zalety Edukacji Domowej. 4. Edukację domową w przypadku dziecka zranionego. 5. Trudności związane z edukacją domową. I zawiera: Dodatek dla nieprzekonanych – wady współczesnego systemu szkolnego. Bogatą bibilografię. |
Neurocepcja |
Stephen Porges |
Czujemy się bezpiecznie? Czy odczuwamy jakieś niebezpieczeństwo? |
Obraz kliniczny dziecka w opiece zastępczej |
Grażyna Lewko | artykuł w książce "Rodzinne Domy Dziecka", Fundacja ORLEN - DAR SERCA 2011 |
NSLT - Poradnik profesjonalisty cz. I * |
Zbiorowe |
Spis treści: |
Dom Dziecka - Opieka, Wychowanie, Terapia - przeciw stereotypom. | Leszek Drozdowski | Artykuł prezentuje aktualny stan wiedzy (badania i literatura kluczowych światowych i europejskich ośrodków i autorów) na temat potrzeb dzieci wychowywanych w instytucjonalnych formach opieki zastepczej. Autor konfrontuje współczesne dokonania nauki - zwłaszcza neurobiologii z mitami, stereotypami i uprzedzeniami jakie narosły wokół Domów Dziecka. |
Rola regresu w wychowaniu dziecka adoptowanego |
Anka Kowalska |
Artykuł przedstawia zjawisko zachowań regresywnych u dzieci adoptowanych, jego symptomy, uwarunkowania i strukturę. Autorka akcentuje, że regres, który stanowi automatyczną strategię autoterapeutyczną u dziecka może być z powodzeniem wykorzystany przez rodziców adopcyjnych czy zastępczych w kształtowaniu prawidłowej relacji dziecka i rodziców, a w efekcie może przyczynić się do lepszego funkcjonowania dziecka w szerszym środowisku społecznym. |
Rozwój uczuć wzajemnych |
Ludomiła Olejnik | Publikacja NSLT |
T - Dziecko - dziecko z doświadczeniem kompleksowej traumy |
Leszek Drozdowski | artykuł w książce "Rodzinne Domy Dziecka", Fundacja ORLEN - DAR SERCA 2011 |
Teoria poliwagalna |
Stephen Porges |
Teoria poliwagalna odgrywa ważną rolę w procesie leczenia traumy, zaburzeń autystycznych, chorób psychicznych, lęków, zaburzeń zachowania (deficyty koncentracji uwagi i problemy z uczeniem się) oraz innych, mających wpływ na jakość życia wielu rodzin. |
Zaburzenia miesiączkowania u nastolatek |
Leszek Drozdowski |
W artykule opisane są kluczowe zaburzenia cyklu miesiączkowego oraz zaprezentowane zachowania, których źródłem są powyższe zaburzenia. Wskazuje źródła szczególnego nasilenia tego typu zaburzeń u dziewczynek mających za sobą doświadczenie traumy w dzieciństwie. Artykuł prezentuje również podstawowe strategie terapeutyczne. |
Zranione Dziecko.
|
Urszula Bartnikowska | W ostatnim dziesięcioleciu przeprowadzono wiele programów badań dotyczących działania mózgu oraz jego kształtowania pod wpływem wczesnych doświadczeń. Wyniki pokazują jednoznacznie, że traumatyczne doświadczenia powodują odmienne funkcjonowanie układu nerwowego dziecka. Artykuł prezentuje wyniki badań oraz odnosi je do funkcjonowania rodziców adopcyjnych i zastępczych. |
Zrozumieć dziecko - Dzień z życia z Kosmitą |
Hanna Dufner | Artykuł w publikacji "Jak pomóc dziecku, które przeżyło zbyt wiele", TPD Jarosław 2011 |